Kapitány Istvántól nincs magasabb pozícióban lévő magyar menedzser a világon. A Shell globális alelnöke harminchárom éve dolgozik az angol-holland alapítású világcégnél, ebből öt éve felel 500 ezer munkatársért és 44 ezer benzinkútért. Könyvnyi karriertapasztalatait most a Mesterakadémia.hu online videókurzusában mondja el.

Az online platformon többek között tanulhatunk Kiss Ádámtól a hatásos előadásról, és Nánási Páltól a fotózás trükkjeiről, Gere Andreától és Sauska Krisztiántól pedig a borászkodásról. A Forbes kiadóinak videókurzus-gyártó vállalkozása most Kapitány István csapatépítési és stratégiamegvalósítási technikáit mutatja be.

Kapitány videóiból 10 gondolatot emeltünk ki.

1. A jó vezetőről

„Mindenki olyan jó vezető, amilyen jól a csapata nélküle teljesít. Ha egy hétvégére megáll az élet, mert én éppen egy családi eseményen vagyok és nem tudok a céggel foglalkozni, akkor hét közben nem végeztem jól a munkámat.”

2. Célkitűzésről

„Soha nem láttam még olyat a pályám során, hogy valaki középszerű célok kitűzésével lelkesíteni tudott volna egy szervezet arra, hogy végrehajtsák a stratégiát.”

3. A stratégia megvalósításáról

„A játékszabályokat nem szabad megváltoztatni a játék közben. A fociban sem csinálnak olyat, hogy a második félidőben már a kezüket is használják.”

4. Bevonódásról

„A Shell V-Power termékcsalád bevezetésekor a finomítói dolgozókat is bevontuk a stratégia kialakításába. Hatalmas energia szakadt fel az egész szervezetben miután látták, hogy a vásárlói reakció milyen pozitív. Karrierjük során ekkor érezték először, hogy nagy szükség van rájuk, hogy nélkülük ez az egész értéklánc nem működne.”

5. Sokszínűségről

„A sztereotípiákkal csak olyan szinten érdemes foglalkozni, hogy le kell őket dönteni. Az én globális vezetői csapatom 12 alelnökkel 12 különféle országból érkezett, a kollégáim fele hölgy. Nem lehetne úgy egy globális céget vezetni, ha nem reprezentálná a vezetői réteg azt a vásárlói réteget, amit kiszolgál.”

6. Mentoráltakról

„Vezetőként az a legfontosabb feladatod, hogy azok, akik veled egy csapatban dolgoznak többet érjenek el, mint amennyit őt maguk el tudtak volna képzelni. Ha a karriered végén visszatekintesz, és arra a következtetésre jutsz, hogy az üzleti eredmények voltak a legfontosabbak a tevékenységed során, akkor valószínűleg nem te voltál a legjobb vezető, de ha percekig tudod ontani azoknak a nevét, akik a te mentorálásoddal többre voltak képesek, mint amit célnak tűztek ki, akkor világklasszis vezető voltál.”

7. Meetingekről

„A rövidebb, feszesebb és ritkább meetingek sokszor eredményesebbek. Amikor egy értekezletet szervezel, tedd fel a kérdést, hogy milyen problémát próbálsz megoldani, és mit jelent a meeting végén a siker, milyen döntésre van szükség, és milyen konkrét segítséget vársz minden résztvevőtől. Akitől nem vársz semmilyen segítséget, nem kell, hogy részt vegyen rajta.”

8. Megbecsülésről

„Szinte sose láttam olyan top teljesítményű kollégát, aki azért ment volna el, mert alul volt fizetve, de nagyon sok olyat láttam, aki azért ment el, mert a főnöke nem biztosította számára azt, hogy úgy érezze: jó munkát végez. A köszönet és a pozitív visszajelzés az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy motiváljuk kollégáinkat. Például Prágában egy kútkezelő és egy eladó vezetett le a benzinkúton egy szülést. Azonnal készítettem egy videót és személyesen megköszöntem nekik, hogy segítettek.”

9. Hibázásról

„A hibákból való tanulás az egyik legértékesebb része az üzleti életnek. Amelyik csapat nem hibázik, az nem feszegeti a határait. Nem láttam olyan szervezetet, ami hiba nélkül működött volna, viszont láttam olyat, ahol a kudarc félelmet generál. Én azt tartom a legsikeresebb vállalkozásnak, amelyik amikor delegál, akkor azt bizalommal teszi. Nagyon gyorsan megöli a csapatszellemet, ha az első kudarcnál megindul az ujjal mutogatás.”

10. Mikromenedzsmentről

„Az egyik legkártékonyabb vezetői tevékenység, amit karrierem során láttam. Lelki gyötrelmet okoz annak, akin végrehajtjuk. A mikromenedzselő vezető nem tud olyan teljesítményt elérni, mint ha felhatalmazná a nála dolgozó tehetségeket arra, hogy a munkájukat jól végezzék.”

 

Forrás: forbes.hu